Vad vore världen utan Aixam mopedbilar?

Man kan fråga sig varför mopedbilen åker runt på våra vägar, men världen har nog haft ett behov av dessa bilar. Dels för att mopedåkandet ökar och dels för att vädret ibland kan vara riktigt ruskigt. Det säger sig självt att man hellre vill sitta under tak och i skydd när man deltar i trafiken istället för att vara oskyddad. Det är det som är den stora skillnaden mellan dessa bilar och vanliga mopeder

En mopedbil är inte så säker att framföra i trafiken. Men med handen på hjärtat så är ju inte en vanlig bil det heller. Där kör man i helt andra hastigheter och kanske känner sig säkrare än man är. 

Vad säger lagen om mopedbilar?

Det är inte tillåtet att köra mopedbil på en cykelbana. Man måste också ha registrerat sitt fordon och betala in en trafikförsäkring. Det gäller alla bilar, även om man kör långsamtgående fordon. Däremot behöver man inte betala in någon fordonsskatt vilket kan vara trevligt för dem som har det mindre gott ställt. Inte heller finns det några krav på att mopedbilen ska vara besiktigad. 

Det finns ytterligare en skillnad från moped klass 1 och det är att man inte behöver använda hjälm. Detta trots att man framför fordonet på riktiga vägar och att höljet enbart är gjort av plast. Detta gör även bilen mindre säker vid eventuella krockar, vilket faktiskt förekommer. 

Säkerhet och olycksstatistik

Har man byggt en bil som egentligen är en moped och bara får framföras i mycket låg hastighet? Då säger det sig självt att den inte kommer att ha samma skydd i trafiken. Den saknar helt enkelt andra småbilars grundsäkerhet. Det man får jämföra med är väl istället hur oskyddad en mopedist är. I den vågskålen leder nog snarare mopedbilen med hästlängder. Så ur det perspektivet är den bra mycket säkrare att åka än en moped. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *